Tegenwoordig onmisbaar voor ieder bedrijf: het ontwikkelen van een website waarmee u uw onderneming ook online goed op de kaart zet.
Maar met een mooie site alleen ben je er niet, want je kunt nog zo'n mooi ontwerp (laten) maken, als je er te weinig bezoekers mee trekt schiet je er zakelijk gezien weinig mee op.
In de checklist hieronder lees je hoe een website online beter vindbaar wordt.
1. Betere webtekst
Er zijn genoeg specialisten op het gebied van
zoekmachinemarketing die uw zakelijke website op het gebied van SEO (Search Engine Optimization) onder handen kunnen nemen, maar waarom zou u er eerst niet zelf naar de webteksten kijken? Google baseert haar eigen 'hitlijst' voor een groot deel op basis van woorden en zinnen. Op iedere tabblad min of meer dezelfde tekst plaatsen is uiteraard niet de bedoeling. Wie weinig inspiratie heeft om voor ieder onderdeel een andere pakkende webtekst te schrijven, kan hiervoor een gespecialiseerde (freelance) tekstschrijver inhuren. Al wil een blik in eerder uitgegeven folders, brochures en speeches over uw bedrijf ook nog wel eens helpen. Denk er in dat geval aan dat u de tekst kort en bondig houdt en laat ook overbodige reclameleuzen achterwege. Daar heeft een potentiële klant of opdrachtgever namelijk geen boodschap aan.
2. Het belang van titels en tussenkoppen
Is het u wel eens opgevallen dat webteksten die hoog in Google staan altijd zijn voorzien van duidelijke titels en concrete tussenkoppen? Dat kan kloppen, want dit zijn voor de zoekmachine juist twee van de belangrijkste ankerpunten bij het vinden van relevante content. Een webtekst is simpelweg niet compleet zonder een duidelijke kop- en tussenkoppen. Laat een originele en grappig bedoelde titel die de lading van het artikel niet goed dekt dus achterwege als u hoger wilt scoren in Google. Bedenk liever een passende titel die overeenkomt met de inhoud van de hele tekst, bij voorkeur met één of twee woorden waarop gebruikers veel zoeken. De tussenkopjes zijn eveneens van groot belang. Niet alleen omdat jouw tekst zo leesbaarder wordt, Google beschouwt de tekst tussen de h2- en h3-codes als belangrijke passages en laat ze bij de ranking dus zwaarder meewegen.
Het kan visueel nog zo mooi zijn, voor Google is een tekst op een webpagina een stuk makkelijker te indexeren (en daardoor interessanter) dan een geüpload PDF-bestand. Dit komt omdat bij deze bestanden een interne linkstructuur ontbreekt. Het is gebruiksvriendelijk en kan uiteraard geen kwaad om een downloadbaar PDF-bestand als ondersteunend document toe te voegen aan bepaalde content op de site, maar wat SEO betreft heeft u er waarschijnlijk meer aan om de tekst uit het PDF-bestand over te typen en als platte tekst online te zetten.
3. Kijk uit met PDF-bestanden
Het kan visueel nog zo mooi zijn, voor Google is een tekst op een webpagina een stuk makkelijker te indexeren (en daardoor interessanter) dan een geüpload PDF-bestand. Dit komt omdat bij deze bestanden een interne linkstructuur ontbreekt. Het is gebruiksvriendelijk en kan uiteraard geen kwaad om een downloadbaar PDF-bestand als ondersteunend document toe te voegen aan bepaalde content op de site, maar wat SEO betreft heeft u er waarschijnlijk meer aan om de tekst uit het PDF-bestand over te typen en als platte tekst online te zetten.
4. Maak gebruik van social media
Publiciteit op de bekende social media-platforms heeft meerdere voordelen: het vergroot de naamsbekendheid van uw bedrijf in uw
netwerk, vergroot de kans op het vinden van nieuwe
klanten en/of opdrachtgevers en maakt ook nog eens indruk op zoekmachines. Zo krijgen
bedrijfsnamen die vaak worden genoemd op
Twitter van Google een hogere waardering. Datzelfde geldt voor het aanmaken (en vervolgens actief onderhouden) van een
Facebook-pagina en het initiëren van discussies op LinkedIn.
5. De kracht van link building
Uw bedrijf is zo sterk als de zwakste schakel in uw netwerk. Deze regel is ook zeker online van toepassing.
Link building, dat wil zeggen het genereren van inkomende links vanaf externe webpagina's naar uw eigen website, speelt hierbij een essentiële rol. Hoe meer linkjes naar uw site verwijzen, des te hoger de ranking in Google en andere zoekmachines. Dit kunt u onder andere bereiken door voormalige (tevreden) klanten en collega's te vragen op hun website naar uw bedrijf te verwijzen of door op internetfora een reactie te plaatsen waarin u een link naar uw website plaatst.
6. Ontdek Google Places
Heeft u al van Google Places gehoord? De meeste ondernemingen opereren binnen een straal van circa vijftig kilometer. Hier vinden zij het gros van hun klanten. Met de komst van
Google Places heeft de Gouden Gids er online een serieuze concurrent bij gekregen. Als u het met uw bedrijf ook grotendeels moet hebben van de lokale vindbaarheid, dan is het beslist aan te raden om kennis te maken met Google Places. Vul uw zakelijke gegevens zo volledig mogelijk in en gebruik bij de bedrijfsomschrijving zoveel mogelijk relevante zoekwoorden. Zo verschijnt bij een inwoner uit Joure die op zoek is naar een stukadoor bij hem in de buurt uw bedrijf als een van de eerste hits op zijn computerscherm. Het gebruik van Google Places is gratis; het enige dat u hiervoor nodig heeft, is een
Google-account.
Bron: Rabobank
Geen opmerkingen:
Een reactie posten