Het beste is om één hoofddomein te kiezen en de ander daarheen te redirecten (301 redirect).
Wil je alleen nederlandse bezoekers, of is de doelgroep nederlands, dan is .nl beter. Google vindt je dan ook beter. Internationaal dus .com (altijd aanbevolen). Nationaal nederlands .nl (aanbevolen bij nederlandse sites)
Tips voor een goede domeinnaam
Wel of niet kiezen voor een streepje in je domeinnaam?
Tips voor het verhuizen van je domeinnaam
domeinnamen
Generieke domeinnamen
zijn heel interessant om te hebben. Winst.nl is bijvoorbeeld een generieke domeinnaam. Het is een generiek woord en je weet direct wat het betekent. Hetzelfde geldt voor Tas.nl of bijvoorbeeld Horloges.nl . Dat zijn generieke domeinnamen die veel waard zijn en ook heel erg waardevol zijn.
Keywordrijke domeinnamen
zijn ook gigantisch interessant. Waarom? Omdat je vaak direct weet waar je aan toe bent als gebruiker en het is goed voor de zoekresultaten. Stel je voor dat jij bijvoorbeeld een website op het gebied van strakke buikspieren hebt, dan is strakkebuikspieren.nl de meest perfecte domeinnaam die je kunt hebben. Of als jij een website hebt waar je tips geeft over internet marketing, dan is InternetMarketingUniversiteit.nl een heel mooie keywordrijke domeinnaam waarmee je veel sneller veel hoger in de zoekmachines komt. Veel mensen onderschatten de kracht van een keywordrijke domeinnaam voor de zoekmachines, maar dit telt juist gigantisch veel mee voor zoekmachines.
Niet-beschrijvende domeinnamen
Daarnaast bestaan er ook niet-beschrijvende domeinnamen. Een niet-beschrijvende domeinnaam is bijvoorbeeld Google.nl of Skype.com. Weinig mensen zullen weten wat Google of Skype betekent, maar ze hebben gewoon een merk opgebouwd als een niet-beschrijvende domeinnaam.
Vaak kun je beter fan zijn van een niet-beschrijvende domeinnaam dan van een domeinnaam waar een concessie voor is gedaan. Denk hierbij aan een streepje of ‘verkeerde’ extensie, zoals .org of .info
Halfbeschrijvende domeinnamen
Denk bijvoorbeeld aan PayPro.nl. Dit is een affiliate- en betaalsysteem en in de domeinnaam kun je meteen al zien dat het om een betaalsysteem gaat. Al is het is niet 100% helder, toch is het wel een heel mooie naam. Hetzelfde geldt voor Enormail.nl, ook een halfbeschrijvende domeinnaam. Je kunt grote partijen nieuwsbrieven versturen via Enormail, wat je uit de naam al een beetje op kunt maken: ‘enorm veel mailings’ versturen of ‘enorm grote mailings’ of iets dergelijks. Oftewel een halfbeschrijvende domeinnaam, maar het is wel catchy en het blijft zeker hangen! Over halfbeschrijvende domeinnamen kun je dus ook gaan nadenken.
Beschrijvende domeinnamen
Denk bijvoorbeeld aan websitestekoop.nl. Als je naar Google gaat en je zoekt op ‘websites te koop’, dan staat websitestekoop.nl al jarenlang op nummer 1. Hierdoor krijgt deze website ook gigantisch veel bezoekers en scoort hij hoog in de zoekmachines.
Bij een beschrijvende domeinnaam zie je aan de domeinnaam zelf dus al direct wat je daar kunt doen: in dit geval websites kopen of misschien verkopen. Dat zijn dus een aantal voorbeelden van interessante domeinnamen die je kunt registreren.
Streepjes in je domeinnaam?
Ik raad je aan om geen concessies te doen als het om je domeinnaam gaat, zoals bijvoorbeeld een streepje ertussen. Dus stel dat je een domeinnaam wilt hebben op het gebied van strakke buikspieren, dan is strakke-buikspieren.nl absoluut een concessie en dit raad ik je daarom zeker niet aan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten