19 november 2010

google's sitemap

Vandaag voor een klant alsnog de plugin Google sitemap en Google Analytics (Joost van der Valk) geïnstalleerd. Ook samen gekeken naar goede metatags en meta-omschrijvingen en een gratis trialversie van Hubspot aangevraagd (voor de klant) voor 30 dagen zodat we de SEO-resultaten de komende maand samen kunnen volgen. Tip: Google heeft een leuke webmasterstool, waar je allerlei gegevens over je website of blog kunt volgen. Wil je meer weten, lees dan gewoon nog even door voor meer en uitgebreide informatie. Bron: Google zelf

Wanneer je achter je computer gaat zitten en de zoekfunctie van Google gebruikt, krijg je vrijwel meteen een lijst te zien van resultaten van het web. Hoe vindt Google webpagina's die overeenkomen met de zoekopdracht, en hoe wordt de volgorde van de zoekresultaten bepaald? Je zou het doorzoeken van internet kunnen vergelijken met het raadplegen van een dik boek met een zeer uitgebreide index die precies aangeeft waar alle informatie zich bevindt. Wanneer je de zoekfunctie van Google gebruikt, wordt door onze programma's op basis van onze index bepaald wat de meest relevante zoek-resultaten zijn die aan u moeten worden gepresenteerd. Bij het weergeven van zoekresultaten op je computer zijn de volgende drie factoren van belang:

Crawlen (doorzoeken): is je site bekend bij Google? Kunnen we deze vinden?Meer informatie...
Indexeren: kan je site worden geïndexeerd door Google?Meer informatie...
Presenteren: bevat de site goede en nuttige inhoud die relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker?Meer informatie...


Crawlen (doorzoeken)
Crawlen of doorzoeken is het proces waarmee Googlebot nieuwe en bijgewerkte pagina's opspoort die moeten worden toegevoegd aan de index van Google.
We gebruiken een gigantisch aantal computers om miljarden pagina's op internet te doorzoeken (of 'crawlen'). Het programma waarmee de gegevens worden doorzocht, wordt Googlebot genoemd (of ook wel robot, bot of spider). Googlebot maakt gebruik van een algoritmisch crawlproces. Computerprogramma's bepalen welke sites worden gecrawld, hoe vaak dat gebeurt en hoeveel pagina's van elke site worden opgehaald.
Het crawlproces van Google begint met een lijst van URL's van webpagina's, die wordt gegenereerd aan de hand van vorige crawlprocessen en die wordt uitgebreid met sitemapgegevens die worden geleverd door webmasters. Googlebot bezoekt al deze websites. Links die op elke pagina worden aangetroffen, worden toegevoegd aan de lijst van pagina's die moeten worden gecrawld. Nieuwe sites, wijzigingen in bestaande sites en verbroken links worden allemaal geregistreerd en worden gebruikt om de index van Google bij te werken.
Google accepteert geen betaling om een site vaker te crawlen. Het zoekgedeelte van ons bedrijf staat los van onze AdWords-service, waarmee wel inkomsten worden gegenereerd.
Indexeren
Alle pagina's die door Googlebot worden gecrawld, worden verwerkt in een gigantische index, die alle woorden bevat die door het programma worden aangetroffen en de locatie ervan op elke pagina. Daarnaast verwerken we gegevens die zijn opgenomen in de belangrijkste tags en attributen van de inhoud, zoals title-tags en alt-attributen. Googlebot kan veel soorten inhoud verwerken, maar niet alle. De inhoud van sommige rich-mediabestanden of dynamische pagina's kunnen we bijvoorbeeld niet verwerken.
Resultaten presenteren
Wanneer een gebruiker een zoekopdracht invoert, doorzoeken onze computers de index naar overeenkomende pagina's. De resultaten die volgens ons het meest relevant zijn voor de gebruiker, worden vervolgens geretourneerd. De relevantie wordt bepaald door meer dan 200 factoren, waaronder de PageRank voor een pagina. De PageRank geeft de waarde van een pagina weer op basis van de inkomende links van andere pagina's. Dat wil zeggen dat de PageRank van uw site wordt verhoogd door elke link naar een pagina op uw site vanaf een andere site. Google doet er alles aan om de gebruikerservaring te verbeteren door spamlinks en andere praktijken die de zoekresultaten negatief beïnvloeden, te identificeren. De beste typen links zijn links die worden weergegeven op basis van de kwaliteit van uw inhoud.
Als u wilt dat uw site op een goede positie wordt weergegeven op de pagina's met zoekresultaten, moet u ervoor zorgen dat uw site op de juiste wijze kan worden gecrawld en geïndexeerd door Google. Onze Richtlijnen voor webmasters bevatten richtlijnen die u kunnen helpen bekende valkuilen te vermijden en de positie van uw site te verbeteren.
De Google-functies Gerelateerde zoeksuggestiesSpellingsuggesties en Google Suggest zijn ontwikkeld om gebruikers te helpen verwante zoekwoorden, veelvoorkomende spelfouten en populaire zoekopdrachten te bekijken. Net als onze zoekresultaten van google.nl worden de zoekwoorden die worden gebruikt door deze functies automatisch gegenereerd door onze webcrawlers en zoekalgoritmen. We geven deze suggesties alleen weer wanneer we denken dat we de gebruiker tijd besparen. Als een site hoog op de lijst met zoekresultaten staat voor een zoekwoord, komt dit omdat we via algoritmen hebben vastgesteld dat de inhoud van die site relevanter is voor de zoekopdracht van de gebruiker.

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sitemaps zijn een methode om Google te informeren over pagina's op uw site die we anders misschien niet zouden vinden. Een XML-sitemap, meestal gewoon sitemap genoemd, is een lijst van de pagina's op uw website. Als u een sitemap maakt en verzendt, zorgt u ervoor dat Google op de hoogte is van alle pagina's op uw site, inclusief de URL's die tijdens de normale crawlprocedure van Google niet worden gevonden.
U kunt een sitemap maken op basis van het Sitemap-protocol of u kunt een tekstbestand of een RSS-/Atom-feed verzenden als sitemap. Een sitemap maken.
Daarnaast kunt u ook sitemaps gebruiken om Google te voorzien van metagegevens over specifieke inhoud op uw site, waaronder videoafbeeldingenmobiele gegevensnieuwsbroncode van software en geografische gegevens (KML). Een vermelding in een videositemap kan bijvoorbeeld aangeven wat de duur en categorie van een video is en hoe geschikt deze is voor het hele gezin. Een vermelding in een afbeeldingssitemap kan informatie geven over het onderwerp, het type en de licentie van een afbeelding. U kunt ook een sitemap gebruiken om extra informatie over uw site door te geven, zoals de datum waarop deze het laatst is bijgewerkt en hoe vaak u wijzigingen verwacht.
Sitemaps zijn erg handig als:
  • Uw site dynamische inhoud bevat.
  • Uw site pagina's bevat die Googlebot tijdens het crawlen niet gemakkelijk kan vinden, bijvoorbeeld pagina's die rich AJAX of Flash bevatten.
  • Uw site nieuw is en er nog weinig links naartoe leiden. (Googlebot crawlt internet door links te volgen van de ene pagina naar de andere. Als uw site aan weinig andere sites is gekoppeld, wordt het voor ons moeilijker deze te vinden.)
  • Uw site een groot archief van inhoudspagina's bevat die geen of geen goede links naar elkaar bevatten.
Google kan niet garanderen dat we al uw URL's doorzoeken of indexeren. We gebruiken de gegevens in uw sitemap echter om meer informatie te krijgen over de structuur van uw site. Op deze manier kunnen we het schema van onze crawler verbeteren en uw site in de toekomst beter doorzoeken. In de meeste gevallen zullen webmasters profiteren van de inzending van sitemaps en zult u er in geen geval voor worden bestraft.
Google voldoet aan het Sitemap-protocol, versie 0.9, zoals beschreven door sitemaps.org. Sitemaps die zijn gemaakt voor Google met versie 0.9 van het Sitemap-protocol, zijn compatibel met andere zoekmachines die de standaarden van sitemaps.org toepassen.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

rubrieken

404-pagina (3) adobe (1) afbeeldingen (3) akismet (2) app (1) apple (3) archief (2) archiefpagina (1) backgrounds (1) backup (4) banner (2) bic (1) bloggen (2) bouw website (5) breadcrumbs (1) browser (1) brushes (1) buitengewoon verlof (2) checklist (1) clickable afbeeldingen (1) codepress (1) communicatie (1) contactform (1) controle website (2) cookies (1) CreArtions (1) creative suite (1) css (2) cursus (7) custom file editor (1) DataCT (2) design (6) designerdigitals (1) digitaal briefpapier (3) DIV (1) domeinnaam (3) drukwerk (8) DVD (2) e-books (1) e-commerce (1) email (2) Email newsletter (1) envato (1) error-pages (1) feedburner (1) feeds (1) Filezilla (1) Flash (2) Flickr (2) fonts (14) footer (4) formulier (1) foto (5) foto's (2) foto's uitwisselen (1) fotocollages (1) frameworks (1) free downloads (1) functies (1) gadget (1) gadget. (1) gebruikers (1) gedachtenspinsels (5) gemeente Harderwijk (1) generators (1) Genesis (8) Gmail google (1) google (6) google analytics (2) google sitemap (1) haken (2) handige tips (19) handige websites (23) header (2) héél makkelijk (1) helpdesk (1) het begin (1) homework (1) hooks (2) hosting (5) htaccess (3) html-code (1) humor (25) i-cloud (1) i-work (1) iban (1) iBooks (1) iconen (1) id (1) ideal (2) iMac (1) inschrijven nieuwsbrief (3) Internet Explorer (2) ipad (1) iphone (2) iPod (1) ipp (1) iTunes (1) joost (1) kaart (1) keynote (1) kleuren (5) kruimelpad (1) landingspagina (1) leesvoer (4) let op (1) lettertypen (4) leuke websites (3) Lifehacking (6) LinkedIn (1) links (2) literatuur (2) logo (6) luchtig leesvoer (18) mac (12) Mad Mimi (1) MailChimp (2) MALVA (7) marketing (1) metatags (3) muziek (2) navigatie (1) nederlands (1) nederlandstalig (2) new release (1) nieuwsbrief (1) Office 2011 (1) ontwerp (8) ontwerp bord (1) ontwerp kadobon (1) ontwerp logo | visitekaartje (8) Op Vlie (9) opdrachten (1) open hook (1) opleveren website (4) origineel (1) os-commerce (1) overzicht (2) permalinks (1) photobewerki (1) photoshop (31) php (1) php code (1) picasa (2) plugin (50) plugin (2013) (1) Plugin WordPress Seo en WP Cache (1) portfolio (15) poster (3) posterino (2) presentaties (2) prezi (1) Pronamic (1) publisher (1) Punchcut (2) redirect (2) responsive design (1) rss (2) SEO (17) sidebars (1) sitemap (1) sitemaps (1) sjabloon (1) snelheid (1) social media (8) software (1) spam (1) spelling (3) spreuk van de dag (3) stockfoto's (1) taal (54) tekstverwerking (1) Theme THESIS (32) themes (8) thesis (3) tip (1) tips (7) tips en trics (36) TITAN (3) titeltag (1) top-design (2) top-designer.nl (6) tuts (2) Twenty Eleven (1) twitter (2) update (1) upgrade (1) video (1) visitekaartjes (3) webdesign (1) webshop (3) website bouwen (15) webteksten (5) webwinkel (3) widgetized (1) widgets (1) wist je dat (2) WOO (2) wooCommerce (1) WordCamp NL (1) wordpress (34) wordpress 3.0 (3) WordPress 3.2 (1) wordpress 3.3 (2) WordPress mediabeheer (1) WordPress mobiel (1) WordPress plugin (23) WordPress tv (1) WordPress Twitter (1) WordPress update (1) wordress 3.3 (1) wp 3.0 (1) WP Page Numbers (1) wp paginanrs. (1) WP plugin (1) wp print (1) you tube (1) zoekbalk (1)