Wanneer je achter je computer gaat zitten en de zoekfunctie van Google gebruikt, krijg je vrijwel meteen een lijst te zien van resultaten van het web. Hoe vindt Google webpagina's die overeenkomen met de zoekopdracht, en hoe wordt de volgorde van de zoekresultaten bepaald? Je zou het doorzoeken van internet kunnen vergelijken met het raadplegen van een dik boek met een zeer uitgebreide index die precies aangeeft waar alle informatie zich bevindt. Wanneer je de zoekfunctie van Google gebruikt, wordt door onze programma's op basis van onze index bepaald wat de meest relevante zoek-resultaten zijn die aan u moeten worden gepresenteerd. Bij het weergeven van zoekresultaten op je computer zijn de volgende drie factoren van belang:
Crawlen (doorzoeken): is je site bekend bij Google? Kunnen we deze vinden? | Meer informatie... |
Indexeren: kan je site worden geïndexeerd door Google? | Meer informatie... |
Presenteren: bevat de site goede en nuttige inhoud die relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker? | Meer informatie... |
Crawlen (doorzoeken) |
We gebruiken een gigantisch aantal computers om miljarden pagina's op internet te doorzoeken (of 'crawlen'). Het programma waarmee de gegevens worden doorzocht, wordt Googlebot genoemd (of ook wel robot, bot of spider). Googlebot maakt gebruik van een algoritmisch crawlproces. Computerprogramma's bepalen welke sites worden gecrawld, hoe vaak dat gebeurt en hoeveel pagina's van elke site worden opgehaald.
Het crawlproces van Google begint met een lijst van URL's van webpagina's, die wordt gegenereerd aan de hand van vorige crawlprocessen en die wordt uitgebreid met sitemapgegevens die worden geleverd door webmasters. Googlebot bezoekt al deze websites. Links die op elke pagina worden aangetroffen, worden toegevoegd aan de lijst van pagina's die moeten worden gecrawld. Nieuwe sites, wijzigingen in bestaande sites en verbroken links worden allemaal geregistreerd en worden gebruikt om de index van Google bij te werken.
Google accepteert geen betaling om een site vaker te crawlen. Het zoekgedeelte van ons bedrijf staat los van onze AdWords-service, waarmee wel inkomsten worden gegenereerd.
Indexeren |
Resultaten presenteren |
Als u wilt dat uw site op een goede positie wordt weergegeven op de pagina's met zoekresultaten, moet u ervoor zorgen dat uw site op de juiste wijze kan worden gecrawld en geïndexeerd door Google. Onze Richtlijnen voor webmasters bevatten richtlijnen die u kunnen helpen bekende valkuilen te vermijden en de positie van uw site te verbeteren.
De Google-functies Gerelateerde zoeksuggesties, Spellingsuggesties en Google Suggest zijn ontwikkeld om gebruikers te helpen verwante zoekwoorden, veelvoorkomende spelfouten en populaire zoekopdrachten te bekijken. Net als onze zoekresultaten van google.nl worden de zoekwoorden die worden gebruikt door deze functies automatisch gegenereerd door onze webcrawlers en zoekalgoritmen. We geven deze suggesties alleen weer wanneer we denken dat we de gebruiker tijd besparen. Als een site hoog op de lijst met zoekresultaten staat voor een zoekwoord, komt dit omdat we via algoritmen hebben vastgesteld dat de inhoud van die site relevanter is voor de zoekopdracht van de gebruiker.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sitemaps zijn een methode om Google te informeren over pagina's op uw site die we anders misschien niet zouden vinden. Een XML-sitemap, meestal gewoon sitemap genoemd, is een lijst van de pagina's op uw website. Als u een sitemap maakt en verzendt, zorgt u ervoor dat Google op de hoogte is van alle pagina's op uw site, inclusief de URL's die tijdens de normale crawlprocedure van Google niet worden gevonden.
U kunt een sitemap maken op basis van het Sitemap-protocol of u kunt een tekstbestand of een RSS-/Atom-feed verzenden als sitemap. Een sitemap maken.
Daarnaast kunt u ook sitemaps gebruiken om Google te voorzien van metagegevens over specifieke inhoud op uw site, waaronder video, afbeeldingen, mobiele gegevens, nieuws, broncode van software en geografische gegevens (KML). Een vermelding in een videositemap kan bijvoorbeeld aangeven wat de duur en categorie van een video is en hoe geschikt deze is voor het hele gezin. Een vermelding in een afbeeldingssitemap kan informatie geven over het onderwerp, het type en de licentie van een afbeelding. U kunt ook een sitemap gebruiken om extra informatie over uw site door te geven, zoals de datum waarop deze het laatst is bijgewerkt en hoe vaak u wijzigingen verwacht.Sitemaps zijn erg handig als:
- Uw site dynamische inhoud bevat.
- Uw site pagina's bevat die Googlebot tijdens het crawlen niet gemakkelijk kan vinden, bijvoorbeeld pagina's die rich AJAX of Flash bevatten.
- Uw site nieuw is en er nog weinig links naartoe leiden. (Googlebot crawlt internet door links te volgen van de ene pagina naar de andere. Als uw site aan weinig andere sites is gekoppeld, wordt het voor ons moeilijker deze te vinden.)
- Uw site een groot archief van inhoudspagina's bevat die geen of geen goede links naar elkaar bevatten.
Google voldoet aan het Sitemap-protocol, versie 0.9, zoals beschreven door sitemaps.org. Sitemaps die zijn gemaakt voor Google met versie 0.9 van het Sitemap-protocol, zijn compatibel met andere zoekmachines die de standaarden van sitemaps.org toepassen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten