Simpel. Schrijf een webtekst die de bezoeker verleidt. Een webtekst die hem bij de les houdt. En een webtekst die hem gulzig maakt. Met een honger naar informatie. Dat klinkt eenvoudig maar de meeste schrijvers lopen toch nog in de hinderlaag. Heel begrijpelijk, want je weet zoveel te vertellen over het onderwerp. En je wilt natuurlijk zo volledig mogelijk zijn. Allemaal om de lezer te dienen. Maar wil de lezer dat ook?
Een goede webtekst is:
Helder
Laat daarom de lezer binnen 2 seconden zien wat je te bieden heeft en waar je het kunt vinden. Dat betekent kiezen: je kunt niet alles in één keer kwijt. Geef daarom alleen de kernboodschap, in heldere taal. Bouw vervolgens je informatie in laagjes op:
Slim
Een slimme webtekst speelt in op het doel van de lezer. Bedenk dit voor je gaat schrijven. Wil je informeren, overtuigen of amuseren? Dat bepaalt namelijk alles: taalgebruik, opbouw en inhoud. Dus trakteer jezelf en je lezer op een duidelijk doel. Het kost maar 10 seconden en levert je minuten op!
Correct
Een site die hapert, stukken die ontbreken, tikvouten en vage informatie. Dodelijk voor je website en ergernis nummer 1 voor bezoekers. Zorg er daarom voor dat de navigatie klopt, de spelling juist is en het taalgebruik helder.
Pssst, het geheim van een goede webtekst: verplaats u in de lezer, hij zal u eeuwig dankbaar zijn.
Bron: nieuwsbrief (Linda)Loovan Eck
Geen opmerkingen:
Een reactie posten