1 oktober 2010

Wat kost een website?

Onderstaande column van Hedwyg van Groenendaal staat in Webdesigner 30 en roept op tot discussie.


Onlangs verscheen op Frankwatching een artikel met de titel ‘Wat kost een website?’. Dit leverde een interessante discussie op. En ook in de LinkedIn groep B2Bcontact.nl floreert nog steeds een discussie over dit onderwerp met inmiddels 225 reacties.
De meeste reacties vind ik tenenkrommend en absoluut niet goed doordacht. Bovendien lijkt het bijna een wedstrijd wie de goedkoopste website kan bouwen. Alsof een website niets mag kosten en elke website die meer dan 1000 euro kost belachelijk duur is. Natuurlijk zijn er ook mensen die een goede en nuttige reactie geven, maar over het algemeen zie ik twee soorten reacties.

Als eerste de reacties die uitgaan van de wensen van de klant (de opdrachtgever). Zinnen in de trant van ‘de prijs voor een website is afhankelijk van wat de klant wil’ zie ik regelmatig voorbij komen. Maar weet die klant eigenlijk wel wat hij wil, en is het eigenlijk wel relevant wat hij wil? In mijn optiek wordt een heel belangrijke persoon vergeten en dat is de bezoeker van de website. Ik vind dat de bezoeker altijd centraal moet staan. De klant kan wel bepaalde wensen hebben voor zijn website, maar zijn die wensen bedacht vanuit de bezoeker? Weet hij wel wie de bezoeker is en waar de bezoeker naar op zoek is? Weet die klant eigenlijk wel wat hij met de website wil bereiken? Kortom: heeft hij wel goed nagedacht over het doel en de doelgroep van de website. Waarschijnlijk niet en het is dan ook onze taak hem hierbij te helpen. Niet domweg doen wat de opdrachtgever vraagt, nee, samen met de opdrachtgever brainstormen en nadenken over wat hij met de website wil bereiken, wie de bezoeker van de website is en wat die bezoeker op de website moet komen doen. En vervolgens ga je dit uitwerken in een Internet Project Plan (IPP). Zelfs de kleinste website en de kleinste ondernemer heeft een IPP nodig, een IPPtje in dat geval. Want een IPP heeft geen standaardgrootte, dat varieert van één A4 tot een heel boekwerk. Het heeft namelijk geen zin in het wilde weg een website te laten bouwen, want dan is elke euro weggegooid. Pas als je een goed plan hebt, kun je echt gaan nadenken over geld. Natuurlijk moet je dat tijdens het proces ook al doen, want het heeft geen zin een IPP te (laten) schrijven voor een 10k-site als je maar 1k te besteden hebt. En klanten/opdrachtgevers hoeven niet zo geheimzinnig te doen over hun budget, want als je een auto gaat kopen weet je toch ook wat je te besteden hebt?
Ten tweede zie ik in de discussies veel reacties die uitgaan van de techniek. ‘Ik gebruik altijd Joomla’ of ‘met WordPress heb je zo een site gebouwd’. Het is jammer dat webdesigners zich vaak slechts één techniek eigen maken. Wel begrijpelijk, maar dan is de techniek dus leidend. En ik vind dat de techniek ondergeschikt moet zijn aan de website. Niet andersom.
Bij websites maak ik vaak de vergelijking met het bouwen van een huis. In mijn boek ‘Webdesign van concept tot realisatie’ doe ik dat ook en het gebruik van een dergelijke metafoor maakt vaak veel duidelijk. Laat ik deze keer de prijs van een website eens vergelijken met de prijs van ontwerp en aanleg van een tuin. Natuurlijk kun je je tuin zelf aanleggen, maar soms is het best wel rotwerk en het kost je veel tijd. Ook kun je je tuin laten doen door een lieve vader, broer of oom. Als mijn vader mijn tuin doet, kost het me slechts koffie en een worstenbroodje. Als ik een hovenier inhuur krijg ik een factuur van 10.000 euro. Natuurlijk mag ik zelf kiezen, maar als ondernemer is mijn tijd kostbaar en als ik heel eerlijk ben heb ik eigenlijk ook niet zo veel zin om elk weekend in de tuin te wroeten. Als ik het mijn vader vraag, durft hij waarschijnlijk geen nee te zeggen tegen zijn dochter. Maar als ik een goede hovenier inschakel, denkt hij met me mee en neemt hij me veel werk uit handen. En ja, dat kost een paar centen.
Zoals een hovenier ook niet meteen begint te graven in je tuin, zo ga je als webdesigner ook niet meteen beginnen met bouwen aan een website voor een klant. Zorg eerst (samen met de klant) voor een goed plan. En ook aan het uitwerken van een Internet Project Plan mag je best een prijskaartje hangen. Een IPP kun je namelijk goed als apart product verkopen. En als je het helemaal goed wilt doen voor de klant, dan zou de klant met jouw IPP ook bij andere webbureaus terecht moeten kunnen.
Heb ik nu de vraag uit de titel beantwoord? Nee, en dat was ik ook niet van plan. Wel ga ik hierover graag met je in discussie.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

rubrieken

404-pagina (3) adobe (1) afbeeldingen (3) akismet (2) app (1) apple (3) archief (2) archiefpagina (1) backgrounds (1) backup (4) banner (2) bic (1) bloggen (2) bouw website (5) breadcrumbs (1) browser (1) brushes (1) buitengewoon verlof (2) checklist (1) clickable afbeeldingen (1) codepress (1) communicatie (1) contactform (1) controle website (2) cookies (1) CreArtions (1) creative suite (1) css (2) cursus (7) custom file editor (1) DataCT (2) design (6) designerdigitals (1) digitaal briefpapier (3) DIV (1) domeinnaam (3) drukwerk (8) DVD (2) e-books (1) e-commerce (1) email (2) Email newsletter (1) envato (1) error-pages (1) feedburner (1) feeds (1) Filezilla (1) Flash (2) Flickr (2) fonts (14) footer (4) formulier (1) foto (5) foto's (2) foto's uitwisselen (1) fotocollages (1) frameworks (1) free downloads (1) functies (1) gadget (1) gadget. (1) gebruikers (1) gedachtenspinsels (5) gemeente Harderwijk (1) generators (1) Genesis (8) Gmail google (1) google (6) google analytics (2) google sitemap (1) haken (2) handige tips (19) handige websites (23) header (2) héél makkelijk (1) helpdesk (1) het begin (1) homework (1) hooks (2) hosting (5) htaccess (3) html-code (1) humor (25) i-cloud (1) i-work (1) iban (1) iBooks (1) iconen (1) id (1) ideal (2) iMac (1) inschrijven nieuwsbrief (3) Internet Explorer (2) ipad (1) iphone (2) iPod (1) ipp (1) iTunes (1) joost (1) kaart (1) keynote (1) kleuren (5) kruimelpad (1) landingspagina (1) leesvoer (4) let op (1) lettertypen (4) leuke websites (3) Lifehacking (6) LinkedIn (1) links (2) literatuur (2) logo (6) luchtig leesvoer (18) mac (12) Mad Mimi (1) MailChimp (2) MALVA (7) marketing (1) metatags (3) muziek (2) navigatie (1) nederlands (1) nederlandstalig (2) new release (1) nieuwsbrief (1) Office 2011 (1) ontwerp (8) ontwerp bord (1) ontwerp kadobon (1) ontwerp logo | visitekaartje (8) Op Vlie (9) opdrachten (1) open hook (1) opleveren website (4) origineel (1) os-commerce (1) overzicht (2) permalinks (1) photobewerki (1) photoshop (31) php (1) php code (1) picasa (2) plugin (50) plugin (2013) (1) Plugin WordPress Seo en WP Cache (1) portfolio (15) poster (3) posterino (2) presentaties (2) prezi (1) Pronamic (1) publisher (1) Punchcut (2) redirect (2) responsive design (1) rss (2) SEO (17) sidebars (1) sitemap (1) sitemaps (1) sjabloon (1) snelheid (1) social media (8) software (1) spam (1) spelling (3) spreuk van de dag (3) stockfoto's (1) taal (54) tekstverwerking (1) Theme THESIS (32) themes (8) thesis (3) tip (1) tips (7) tips en trics (36) TITAN (3) titeltag (1) top-design (2) top-designer.nl (6) tuts (2) Twenty Eleven (1) twitter (2) update (1) upgrade (1) video (1) visitekaartjes (3) webdesign (1) webshop (3) website bouwen (15) webteksten (5) webwinkel (3) widgetized (1) widgets (1) wist je dat (2) WOO (2) wooCommerce (1) WordCamp NL (1) wordpress (34) wordpress 3.0 (3) WordPress 3.2 (1) wordpress 3.3 (2) WordPress mediabeheer (1) WordPress mobiel (1) WordPress plugin (23) WordPress tv (1) WordPress Twitter (1) WordPress update (1) wordress 3.3 (1) wp 3.0 (1) WP Page Numbers (1) wp paginanrs. (1) WP plugin (1) wp print (1) you tube (1) zoekbalk (1)