2 december 2011

Een bedrijfslogo in 6 stappen

Een van de leukere dingen waarmee een startende ondernemer zich mag bezighouden, is het bedenken van een bedrijfsnaam- en logo voor het bedrijf. Wie over de mogelijkheden beschikt, kan het design uiteraard laten ontwerpen door een extern bureau. Maar ook de creatieve starter met een beperkter budget kan een heel eind komen: een bedrijfslogo in 6 stappen.



1. Een logo voor ieder bedrijf

Of u nou bloemist, projectmanager of aannemer bent: voor ieder soort bedrijf bestaan de meest uiteenlopende geschikte logo's. Een origineel ontwerp kan uw onderneming eruit doen springen, maar uiteraard moet het design wel kloppen met uw beroep. Voor toekomstige klanten en opdrachtgevers moet straks in één oogopslag duidelijk zijn voor welk product (of welke dienst) zij bij uw bedrijf terecht kunnen.
Beschrijf in een aantal steekwoorden de kern van uw onderneming. Wellicht heeft u in uw hoofd al een specifiek beeld van het logo. Desalniettemin kan het nooit kwaad om nog even op internet te kijken naar de logo's van een aantal collega's. Dan ziet u meteen of uw toekomstige ontwerp niet teveel lijkt op het logo van een concurrent. Bent u op zoek naar een algemener beeld van de branche, tik dan op Google Afbeeldingen uw sector in en voeg hieraan het woord logo toe, bijvoorbeeld 'fysiotherapeut logo'.

2. Gebruik het juiste beeldbewerkingsprogramma

Als u het logo eenmaal in uw hoofd heeft, is het verstandig hier eerst een duidelijke schets van te maken op papier. Vervolgens is het zaak om eenzelfde design te creëren in een beeldbewerkingsprogramma op de computer. Adobe Photoshop is misschien wel het bekendste programma en heeft oneindig veel mogelijkheden om mooie logo's te ontwerpen.
Toch zijn er online voldoende gratis alternatieven te vinden waarmee u ook een heel eind komt. Denk bijvoorbeeld aan PicnikPixlr of Splashup. Kant en klare programma's om bestaande ontwerpen zelf verder in te vullen zijn er ook, zoals Logoyes, maar een echt uniek logo vindt u daar natuurlijk niet zo snel.

3. Op zoek naar het juiste lettertype

Afgezien van de afbeelding of illustratie in uw logo is ook het lettertype van de bedrijfsnaam essentieel. Bedenk van tevoren dus goed welk lettertype het gevoel van uw bedrijf het beste uitdraagt. Ook hierbij speelt de sector waarin u werkzaam bent een belangrijke rol. Voor de eigenaar van een nieuw kinderdagverblijf is het bijna vanzelfsprekend om voor een speels uiterlijk te kiezen, terwijl een jolige uitstraling bij een begrafenisondernemer juist weer verkeerd overkomt.
Houd er ook rekening mee dat verschillende elementen uit het ontwerp ook doorslaggevend zullen zijn in de huisstijl van uw bedrijf. Het gehele logo of slechts het lettertype en de kleur van de tekst kunnen later weer worden gebruikt in toekomstige producten, waaronder brochures, bedrijfsnotulen en natuurlijk de bedrijfswebsite.


4. Durf creatief te zijn

Zolang het uiteindelijke resultaat maar klopt als een bus, kan het tijdens het ontwerpen helemaal geen kwaad om een beetje buiten de lijntjes te durven kleuren. Sterker nog, door hier en daar wat steekjes te laten vallen, komt u vaak op de mooiste ideeën of variaties. Denk hierbij aan het selecteren van een afwijkende kleur, het per ongeluk veranderen van de vorm of het kantelen van letters of illustraties. Vergeet alleen niet het bestand tussentijds regelmatig op te slaan, zodat u altijd weer terug kunt naar het oorspronkelijke design.

5. Verlies de doelgroep niet uit het oog

Hoe verleidelijk het ook is: denk bij het maken van een logo niet vanuit uzelf, maar vanuit de doelgroep. Verlies nooit uit het oog voor wie u het logo maakt. Het doel is immers om potentiële klanten en opdrachtgevers aan te trekken. U kunt een bepaald ontwerp nog zo prachtig vinden, maar als klanten het logo straks niet direct aan uw product of dienst koppelen, kunt u een hoop klussen mislopen. Bij het ontwerpen van het design moet u daarom steeds voor ogen blijven houden wat de klant aan uw bedrijf heeft en waarom hij met u in zee moet gaan in plaats van met de concurrent.

6. Is het eindresultaat professioneel?

Klaar? Leg het logo dan weg en bekijk het ontwerp de volgende ochtend nog eens kritisch. Ziet het er wel strak genoeg uit? Of is stiekem toch duidelijk te zien dat het design niet door een ervaren vormgever is gemaakt? Het is aan u en uw omgeving om te bepalen of uw ontwerp voldoende professionaliteit uitstraalt.
Komen er opvallend veel twijfelachtige reacties uit uw netwerk? Dan is het raadzaam om alsnog een professioneel bureau in te schakelen. Om de kosten enigszins te drukken, kunt u natuurlijk ook uw eigen ontwerp meenemen en de professionals vragen hiermee aan de slag te gaan. Het uiteindelijke logo komt dan alsnog dicht in de buurt bij wat u in gedachten had, maar ziet er waarschijnlijk stukken strakker uit.


Bron: www.ikgastarten.nl

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

rubrieken

404-pagina (3) adobe (1) afbeeldingen (3) akismet (2) app (1) apple (3) archief (2) archiefpagina (1) backgrounds (1) backup (4) banner (2) bic (1) bloggen (2) bouw website (5) breadcrumbs (1) browser (1) brushes (1) buitengewoon verlof (2) checklist (1) clickable afbeeldingen (1) codepress (1) communicatie (1) contactform (1) controle website (2) cookies (1) CreArtions (1) creative suite (1) css (2) cursus (7) custom file editor (1) DataCT (2) design (6) designerdigitals (1) digitaal briefpapier (3) DIV (1) domeinnaam (3) drukwerk (8) DVD (2) e-books (1) e-commerce (1) email (2) Email newsletter (1) envato (1) error-pages (1) feedburner (1) feeds (1) Filezilla (1) Flash (2) Flickr (2) fonts (14) footer (4) formulier (1) foto (5) foto's (2) foto's uitwisselen (1) fotocollages (1) frameworks (1) free downloads (1) functies (1) gadget (1) gadget. (1) gebruikers (1) gedachtenspinsels (5) gemeente Harderwijk (1) generators (1) Genesis (8) Gmail google (1) google (6) google analytics (2) google sitemap (1) haken (2) handige tips (19) handige websites (23) header (2) héél makkelijk (1) helpdesk (1) het begin (1) homework (1) hooks (2) hosting (5) htaccess (3) html-code (1) humor (25) i-cloud (1) i-work (1) iban (1) iBooks (1) iconen (1) id (1) ideal (2) iMac (1) inschrijven nieuwsbrief (3) Internet Explorer (2) ipad (1) iphone (2) iPod (1) ipp (1) iTunes (1) joost (1) kaart (1) keynote (1) kleuren (5) kruimelpad (1) landingspagina (1) leesvoer (4) let op (1) lettertypen (4) leuke websites (3) Lifehacking (6) LinkedIn (1) links (2) literatuur (2) logo (6) luchtig leesvoer (18) mac (12) Mad Mimi (1) MailChimp (2) MALVA (7) marketing (1) metatags (3) muziek (2) navigatie (1) nederlands (1) nederlandstalig (2) new release (1) nieuwsbrief (1) Office 2011 (1) ontwerp (8) ontwerp bord (1) ontwerp kadobon (1) ontwerp logo | visitekaartje (8) Op Vlie (9) opdrachten (1) open hook (1) opleveren website (4) origineel (1) os-commerce (1) overzicht (2) permalinks (1) photobewerki (1) photoshop (31) php (1) php code (1) picasa (2) plugin (50) plugin (2013) (1) Plugin WordPress Seo en WP Cache (1) portfolio (15) poster (3) posterino (2) presentaties (2) prezi (1) Pronamic (1) publisher (1) Punchcut (2) redirect (2) responsive design (1) rss (2) SEO (17) sidebars (1) sitemap (1) sitemaps (1) sjabloon (1) snelheid (1) social media (8) software (1) spam (1) spelling (3) spreuk van de dag (3) stockfoto's (1) taal (54) tekstverwerking (1) Theme THESIS (32) themes (8) thesis (3) tip (1) tips (7) tips en trics (36) TITAN (3) titeltag (1) top-design (2) top-designer.nl (6) tuts (2) Twenty Eleven (1) twitter (2) update (1) upgrade (1) video (1) visitekaartjes (3) webdesign (1) webshop (3) website bouwen (15) webteksten (5) webwinkel (3) widgetized (1) widgets (1) wist je dat (2) WOO (2) wooCommerce (1) WordCamp NL (1) wordpress (34) wordpress 3.0 (3) WordPress 3.2 (1) wordpress 3.3 (2) WordPress mediabeheer (1) WordPress mobiel (1) WordPress plugin (23) WordPress tv (1) WordPress Twitter (1) WordPress update (1) wordress 3.3 (1) wp 3.0 (1) WP Page Numbers (1) wp paginanrs. (1) WP plugin (1) wp print (1) you tube (1) zoekbalk (1)