door Taco Oosterkamp (bron: www.meereffect.nl)
Als vader van vier kinderen en af en toe pleegvader van nog één of twee kleintjes, kan ik intens genieten van het leven in de brouwerij bij ons thuis. Maar ik hoef er niet per se meer drukte bij dan strikt noodzakelijk is. En dus doen mijn vrouw en ik ons best om de zakelijke dingen zo soepel mogelijk af te wikkelen: op een zakelijke manier. Als zij lekker zit uit te puffen bij een aflevering van NCIS, terwijl ik nog even wat regeldingen doe, stuur ik haar liever een mailtje, dan dat ik haar uit haar concentratie haal omdat ik zo nodig iets moet overleggen. Natuurlijk is dat overdreven, maar het helpt wel! Net als de labels in de bestekla en het rek met archiefmappen in de woonkamerkast.
David Allen zei ooit eens, dat de meeste professionals zichzelf niet de toestemming geven om hun leven thuis net zo vloeiend te organiseren als hun werk op kantoor. En dat dat ze een hoop tijd kost die ze anders hadden kunnen besteden aan het doen van leuke dingen met hun geliefden.
Niet dat het bij ons thuis altijd opgeruimd is, of dat we leven in een steriele kantooromgeving. Verre daarvan. Maar toch ben ik blij dat we met Getting Things Done weten waar we aan toe zijn voor die paar dingen thuis die wél te plannen zijn.
Kom jij naar je werk om uit te rusten van je hectische leven thuis? In een gezin met jonge kinderen lijkt het altijd druk te zijn. Eerst hebben ze veel zorg nodig. Daarna moet er steeds meer worden geregeld en georganiseerd. Afspraken met vriendjes en vriendinnetjes, zwemles, muziekles en natuurlijk moeten ze ook naar school gebracht en weer opgehaald worden. En dan heb je het nog niet eens over alle papieren die ze van school mee naar huis nemen. Hoe hou je het overzicht?
Het strookje zit al in haar tas
Als je niet gestrest hoeft te zijn over alles wat er moet gebeuren, kan dat een stuk meer rust in je gezin brengen. Stel dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over alle 'regeldingen' in je gezin? Je hebt heldere afspraken met je partner over wie de kinderen brengt en haalt. Het strookje wat je dochter morgen in moet leveren zit al in haar tas. De oppas voor donderdagavond is geregeld. Je loopt niet achter de feiten aan, maar je bent 'in control'.
Wat is er aan de hand?
Veel mensen denken dat thuis alles maar vanzelf moet gaan. Op het werk vind je het prima om georganiseerd te zijn en 'to-do lijsten' te gebruiken. Maar thuis wil je dat de dingen 'spontaan' gaan. Terwijl je vader- of moederrol minstens zo complex kan zijn als je HRM-manager-functie. En wees eerlijk, als je echt blij zou zijn met de chaos thuis zou je dit artikel niet lezen…
Lekker relaxen als je bij elkaar bent
Hoe breng je meer rust in je huishouden?
Gebruik Getting Things Done op je werk èn thuis. Waarom zou je op je werk een lekker rustig en leeg hoofd hebben, maar thuis gestrest zijn? In je Getting Things Done systeem kun je alle 'losse eindjes' kwijt en daarna hoef je je er geen zorgen meer over te maken. Het werkt net als een agenda. Je ligt niet wakker over waar je volgende week zaterdag om tien uur 's ochtends moet zijn, want dat staat in je agenda. Met Getting Things Done heb je dat niet alleen met afspraken, maar met àlles wat je moet doen.
Je Getting Things Done systeem bestaat uit een aantal lijsten. Het zijn verschillende 'to-do lijsten', maar ze hebben ieder een andere functie. Er is een lijst voor alle dingen die je aankomende week wilt doen, de 'Eerstvolgende Acties lijst'. Wil je bijvoorbeeld de komende week een afspraak maken bij de tandarts, dan komt dat op die lijst. Alles waar je aankomende week nog niet aan toekomt, gaat naar je 'Later/Misschien lijst'. De garage opruimen, de belastingaangifte invullen of een nieuwe fiets kopen voor je zoon. Dingen waar je op wacht, komen op je 'Wachten Op lijst'.
Als je Getting Things Done thuis wilt doen, kies dan allereerst een vorm waarin je de lijsten wilt bijhouden. Als je prettig werkt met je e-mailprogramma zou je daarin kunnen beginnen. (In Outlook kun je bijvoorbeeld meerdere takenlijsten maken.) Maar een simpeleExcel spreadsheet werkt ook prima. En je zou Getting Things Done zelfs ook op papier kunnen doen. Let er in ieder geval op dat het een vorm is waar je thuis makkelijk mee werkt.
Verwerk ook alle taken van de kinderen in je lijsten. Je kinderen krijgen natuurlijk al behoorlijk wat paperassen mee van school. Nieuwsbrieven, roosters, de indeling voor de groepen tijdens het schoolreisje. Als ze ouder worden, kan YoungGTD je kinderen helpen om daar zelf beslissingen over te nemen. Tot die tijd moeten alle acties in jouw systeem komen.
Zorg voor een goed archief. Ook privé is het prettig als je documenten snel en makkelijk kunt terugvinden. Ik ben zelf enthousiast over het Arnato systeem van Jalema. Dat kun je namelijk in een gewone kast in de kamer zetten. Maar je zou natuurlijk ook alles digitaal kunnen archiveren met een handige scanner. Een aanrader is dan Evernote. Eén van onze deelnemers bewaart daar zelfs de tekeningen van de kinderen in.
Label alle boxen, lades en kastplanken. Labelen helpt enorm bij het netjes houden van je huis. Iedereen kan dan in één oogopslag zien waar de spullen horen. Bij ons thuis is de bestekbak gelabeld met ‘grote lepels’, ‘kinderbestek’, ‘plastic lepels’, enzovoort. En planken in de klerenkasten zijn gelabeld ‘truien’, ‘broeken’, ‘t-shirts’. Dan blijft alles een stuk beter opgeruimd.
Koop een grote kalender voor aan de muur. Dan is het voor het hele gezin duidelijk wat er voor iedereen op de planning staat. Woensdagmiddag heeft je zoon voetbaltraining. Donderdag werk jij en is je partner thuis. Zaterdagochtend heeft je dochter zwemles. Maak ook alvast een weekmenu en zet bij iedere dag op de kalender wat jullie gaan eten.
Plan wekelijks een moment waarop je met je partner door jullie agenda’s lopen. Met je partner heb je natuurlijk een hoop kort te sluiten. Je moet afspreken wie van jullie de kinderen gaat brengen en halen, wanneer de oppas geregeld moet worden en wie de boodschappen doet. Als je dat op een vast moment in de week plant, blijft het helder hoe de taakverdeling is.
Behandel administratie als administratie. Zonde om de tijd die je bij je partner en kinderen bent te verspillen aan regeldingen. Als je een praktische vraag hebt aan je partner, stuur dan een mailtje. Dan kan je hij of zij daar ook op reageren wanneer je elkaar niet ziet. En als je wèl bij elkaar bent, kun je lekker relaxen.
Ben je toe aan meer rust in je leven?
Kies dan nu een manier waarop je thuis je Getting Things Done systeem wilt bijhouden. Met dank aan Wendy Hartendorf en Els Slob. Bron:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten